Świetlica Szkoły Podstawowej nr 6 w Starachowicach autorski projekt zajęć plastycznych “Piękniejszy świat”. Przedstawiony konspekt zapoznaje z dekoracyjną techniką plastyczną – mozaiką. Zachęca do twórczości własnej i wskazuje, że może ona pozytywnie wpływać na samopoczucie twórcy.
KONSPEKT ZAJĘĆ PLASTYCZNYCH
DLA GRUPY ZRÓŻNICOWANEJ WIEKOWO KL.III-IV,V-VI
TEMAT: TWORZENIE DEKORACJI-MOZAIKA
TWORZENIE DEKORACJI-MOZAIKA
CEL GŁÓWNY: Zapoznanie z nową techniką plastyczną i wykorzystywanie twórczości
Zapoznanie z nową techniką plastyczną i wykorzystywanie twórczości
plastycznej do wpływania na swoje samopoczucie. CELE OPERACYJNE - uczeń:
- Zna pojęcie mozaiki jako techniki dekoracyjnej w architekturze i potrafi wymienić przykłady,
- Zna niektóre sposoby wpływania na swoje samopoczucie,
- Rozwija swoją wyobraźnię plastyczną,
- Potrafi wyrazić środkami malarskimi swoje przeżycia, uczucia.
METODY: pogadanka, pokaz, miniwykład, malowanie farbami wodnymi i za pomocą
stempli drewnianych, rysowanie węglem, metoda informacji zwrotnych.
FORMY: indywidualna, grupowa jednolita, grupowa-zróżnicowana wiekowo
( kl.: III-IV, V-VI ).
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: albumy, zdjęcia, kasety z muzyką relaksacyjną, magnetofon,
materiały i przybory malarskie.
albumy, zdjęcia, kasety z muzyką relaksacyjną, magnetofon,
PRZEBIEG ZAJĘCIA:
- Rozmowa wprowadzająca na temat aktualnej pory roku – jesieni.
- Wyjaśnienie pojęć: muzykoterapia i chromoterapia.
Włączenie muzyki relaksacyjnej, która towarzyszy dzieciom podczas zajęcia.
- Wyjaśnienie, w jaki sposób barwy oddziaływują na psychikę i układ nerwowy człowieka i podanie przykładów, jak można to wykorzystać w praktyce.
Czerwień – pobudza układ nerwowy, owy,
Różowy, żółty, pomarańczowy – odprężają, wpływają radośnie,
Pomarańczowy – wpływa na dobre trawienie,
Zielony – odpręża, łagodzi migrenę, uspokaja, pomaga zasnąć,
Jasnozielony, jasnobłękitny – odprężają, rozluźniają psychikę,
Błękit – łagodzi uczucie bólu, działa hamująco na układ nerwowy,
Fiolet – może powodować depresję,
Szary, czarny – nastrajają pesymistycznie.
- Oglądanie zdjęć z albumów przedstawiających technikę dekoracyjną w architekturze –
mozaikę. Omówienie na czym polega ta technika i zwrócenie uwagi na różnorodną tematykę.
- Wyjaśnienie zastosowania techniki plastycznej zróżnicowanej w zależności od grupy wiekowej. Uczniowie z klas III-IV wykonują mozaikę drewnianymi stemplami o podstawie kwadratu. Wystarczy 3-4 stemple, jeden do barw ciepłych, drugi do zimnych i ewentualnie trzeci do barwy czarnej lub brązowej. Na każdy kwadrat stempla nakłada się pędzlem farbę plakatową i odbija się w rytmicznym układzie na papierze.
Uczniowie z klas V-VI malują mozaikę pędzlem. Na kartonie szkicuje się węglem kompozycję mozaiki. Poszczególne elementy kompozycji mają oddziaływać swoją sylwetką i barwą, aby były dekoracyjne. Następnie płaskim pędzlem nanosi się farbę plakatową wypełniając wszystkie płaszczyzny malowanymi kwadracikami, jeden obok drugiego z małymi, wolnymi odstępami. Przez odpowiednie kładzenie kwadracików można podkreślić kształt przedmiotu i charakter sylwety, np. koła. Uczniowie sami wybierają tematykę wykonywanej mozaiki. g
- Samodzielna praca uczniów.
- Korekta indywidualna według potrzeby.eby.
- Naklejanie prac o mniejszym formacie papieru na większy. Zawieszenie wykonanych prac na tablicy w świetlicy.
- Oglądanie wykonanych prac.
- Ewaluacja zajęć.
Uczniowie kończą zdania rozpoczęte przez nauczyciela:
- Kiedy malowałem mozaikę, czułem ……………………………………………
- Największą trudność miałem przy………………………………………………
- W swojej pracy najlepiej udało mi się przedstawić …………………………….
owy,geby.………………
OPRACOWAŁA: LIDIA MAJEWSKA |